Konijn

Gebit konijn

Gebitsproblemen bij konijnen

Niet zelden groeien de voortanden door een verkeerde stand door en gaan ze scheef staan. De kiezen en tanden van een konijn groeien het hele leven door en blijven op lengte doordat ze continu afslijten door kauwbewegingen. Het is van belang dat een konijn de hele dag eet, en als een konijn niet eet kan een gebitsprobleem de oorzaak zijn. Het is dan ook van belang om voldoende ruwvoer aan je konijn te geven.

Niettemin is ook een goede samenstelling van het droogvoer belangrijk. Door een verkeerde verhouding van calcium en fosfor (ook voldoende zonlicht en daardoor de aanmaak van vitamine D is hierbij belangrijk) kan het kaakbot op lange termijn oplossen, zodat de kiezen los en scheef komen te staan. Dan kunnen ze niet meer optimaal afslijten, zodat er bijvoorbeeld haakjes op de kiezen komen. Deze haakjes zijn scherp en prikken in de tong of in het wangslijmvlies. Door de bijbehorende pijn stopt het konijn met eten.

De kiezen kunnen ook abnormaal afslijten doordat er sprake is van kieswortel en/of kaakabcessen; helaas zijn de bacteriën die hierbij een rol spelen moeilijk te bestrijden.

kunt de eerste signalen zien wanneer door pijn het konijn niet wil eten, of dat hij knoeit, kwijlt of alleen zacht voer wil eten. Ook kan het zijn dat u wat minder en wat kleinere keuteltjes of diarree ziet. Uiteindelijk vermagert en verhongert uw konijn.

In de meeste gevallen kan de dierenarts zonder narcose haakjes van de kiezen knippen en/of snijtanden knippen. In enkele gevallen is het nodig uw konijn onder narcose te brengen om met professionele tandheelkundige apparatuur de tanden en/of kiezen af te slijpen.